Sommerens digitale høydepunkter

Mens mange tok seg en velfortjent ferie i sommer, fortsatte den digitale verdenen å utvikle seg. Her er noen høydepunkter!

Google tester ut nye funksjonaliteter, Facebook foretrekker vennene dine, Snapchat lanserer “Minner” og Pokémon Go får ungdommen (og de voksne) ut av huset.

Google endrer søkeresultatet sitt igjen

Google fortsetter å teste ut endringer i utseendet på verdens mest populære søkemotor. I sommer har de testet ut å skjule visning av antall treff, og å bytte ut bruk av gule stjerner ved rangeringen av en side med en enkel grå linje med tekst i stedet. Dette kan tyde på at Google forsøker å justere ned bruken av ulike farger for å gjøre visningen enklere for brukerne.


Bilde hentet fra searchengineland.com

Ny visning av sitelinks

Google tester også ut bruk av “kortvisning”, hvor de rammer inn søketreff, både betalt og organisk. Pr i dag viser Google sitelinks (dybdelenker) som små tekstblokker under hverandre på mobil. Nå tester de ut en horisontal karusell hvor man kan sveipe mellom ulike nøkkelord/overskrifter. Det blir interessant å se hvordan dette kan påvirke både organisk og betalt trafikk fra Google der man har disse dybdelenkene tilgjengelig.


Google hjelper deg med tidsplanleggingen

Google har gjort endringer i Google Maps slik at du, via crowdsourced data, kan se hvor travelt det er på ulike tidspunkt på døgnet hos din nærmeste café, og også hvor lang ventetid du kan regne med før du får kaffen din. Du vil nemlig nå kunne se hvor lang tid man i gjennomsnitt bruker i forretningen/lokasjonen.


Det vil også bli enklere for deg å verifisere din bedrift på Google Bedrift. Tidligere var dette kun mulig via telefon eller fysisk brev. Endelig kan man gjøre dette via en verifisert e-post også.

Facebook prioriterer venner

Facebook kunne i slutten av juni fortelle at de vil prioritere vennene dine i nyhetsstrømmen, slik at du ikke går glipp av de viktigste postene. Det betyr at du som bedrift potensielt vil miste organisk synlighet i nyhetsstrømmene dersom du ikke har engasjerende innhold.

Sponsede poster vil i utgangspunktet ikke påvirkes, men betalt distribusjon er ikke ensbetydende med at innholdet engasjerer mer.
Verdt å tenke på i din sosiale strategi!

Instant Articles nå også i Messenger

Godt nytt for deg som publiserer mye innhold via Facebook Instant Articles. Snart kommer dette til å fungere også i Messenger app’en. Dermed blir artikler publisert på Facebook like hurtig og mobilvennlig – også direkte i Messenger.

Facebook Live i fullskjerm

Når du strømmer live video via Facebook Live, vil du snart kunne se videostrømmingen i fullskjerm (kommer først til iOS, Android kommer litt senere). På denne måten kan seere fokusere mer på din video og mindre på likerklikk og kommentarer.


Bilde hentet fra adweek.com

Bedre profilering av din merkevare på Facebook

Facebook Pages (Sider) har også endret utseende. Profilbildet ditt hvor du gjerne plasserer din logo eller annet som kjennetegner merkevaren din, blir fristilt og synligere. Forsidebildet blir også mer fremtredende, og navigasjonen har blitt en meny på venstre siden.

Du har i lengre tid hatt anledning til å ha en knapp med f.eks “Ring nå”, “Bestill” og andre konverteringer. Denne har vært forholdsvist skjult, men nå blir denne synligere. Godt nytt for konverteringer fra Facebook siden din!


Snapchat

Snapchat har lansert Minner. Det gir deg bl.a. mulighet for å publisere videoer fra kamerarullen din på telefonen. TV2 var tidlig ute med å teste dette, og hadde på sin Story en serie klipp fra en ferdig regissert sending.

Spennende muligheter her altså!

Og sommerens kanskje heteste digitale emne...

Fenomenet man ikke kommer utenom: Pokémon Go. Hvis du av en eller annen årsak ikke har fått det med deg, er dette svaret på hvorfor så mange har vandret rundt med hodet dypt nede i telefonen, og hvorfor man flokker seg rundt helt spesielle steder. Flere restauranter har brukt dette fenomenet til å øke salget med fantasifulle plakater som inviterer deg inn til å lade mobilen mens du kjøper deg et smørbrød og utfordrer omgivelsene på en Gym som tilfeldigvis finnes der.

Antall solgte Powerbanks for å kunne lade mobilen “on the move” har også skutt fart. Og ikke minst bekymringen for å bruke for mye mobildata når man spasserer rundt etter nye Pokéstops og Pokémons. Se bare utviklingen siden januar 2015 på Google Trends: