Økt bilsalg med innovative bannere

Interaktive bannere med høy nytteverdi ga økt omsetning for Møller Bil.

Møller Bil er en av de største Volkswagen-forhandlerne i Nord-Europa. De ville utfordre måten de solgte bil på. Sammen med Keyteq og Google ble løsningen “Uber for prøvekjøring”. Møller Bil nådde ikke bare opprinnelig mål på 50 solgte biler i en vanligvis stille måned, men endte opp med å selge nesten 200 biler!

Du kan også lese mer om denne saken på thinkwithgoogle.com

Artikkelen fortsetter under videoen

Kortere vei fra budskap til handling

Møller Bil spurte oss i Keyteq hvordan de kunne skape en bedre brukeropplevelse online. Det endte med at vi brukte inspirasjon fra Uber, hvor vi ikke forsøkte å få kunden til å gå ned i butikk, men få bilen ut til kunden i stedet.

Noe av det viktigste for Møller Bil er å få kunden til å prøvekjøre bilen. Ved vanlig annonsering er veien til prøvekjøring ganske lang. Men med denne nye innfallsvinkelen ble avstanden betydelig kortere. Vi sørget for at kunden kan booke prøvekjøring direkte i bannerne.

For oss som selger Volkswagen-biler, er noe av det viktigste for oss å få kunden til å prøvekjøre bilen.
– Rune Brunstøl, Salgssjef Møller Bil

Google: Challenge accepted!

Idéen om å få bilen ut til kunden var enkel nok, men den var vanskelig å implementere i bannerformat. Keyteq henvendte seg derfor til Google for litt hjelp. Google så et spennende potensiale i utfordringen, og stilte med kompetanse! For å skape høy nytteverdi for brukeren som blir eksponert for budskapet måtte vi ta i bruk en stor mengde data.


Økt relevans og brukeropplevelse med data

Konseptet er enkelt nok: vi ønsker å la kunden se hvor langt unna den mest relevante bilmodellen er, og la brukeren bestille prøvekjøring av bilen der og da. Skulle en annen bil være mer interessant, vil brukeren se hvor langt unna de andre modellene er, og bestille en av de andre i stedet.

Ved å bruke data fra Google DoubleClick, fant vi egenskaper som f.eks. alder, om brukeren var på utkikk etter ny bil, om drømmen var en 2-seter eller en familiebil m.m. Ved smart bruk av data, samt Google Maps API og AppEngine for å vise relevante interaktive elementer, fikk vi vist en potensiell bilkjøper en bil som med stor sannsynlighet passer vedkommende.

Gjennom utstrakt bruk av Googles DoubleClick Studio, DoubleClick Campaign Manager og Bid Manager, skapte vi en målrettet og effektiv kampanje.

Det handler ikke om å levere en god kampanje, men å gjøre annonsene mer relevant og nyttig for brukerne.
– Stig Martin Fiskå, Head of Innovation Keyteq

Gode resultater i en tøff måned

Desember er vanligvis en måned som tradisjonelt er den tregeste rent salgsmessig. Det opprinnelige målet var 50 solgte biler. På bare 10 dager solgte Møller Bil 150 biler. Totalt endte de opp med 197 solgte biler for hele måneden!


  • Målsetning

    - Øke digital oppmerksomhet
    - Salg (50 biler)

  • Løsning

    Bruk av Google sine DoubleClick produkter for intelligent bruk av data i interaktive bannere, sammen med lokasjonsdata fra bilene.

  • Resultat

    197 solgte biler