1000 idéer til Q!

Vi gratulerer! Ved lanseringen av Min Q idé på Q-meierienes hjemmesider var forventningen et par hundre idéer. Nå har antall idéer fra forbrukerne bikket den magiske grensen på 1000! Keyteq er stolt over å ha bidratt med utvikling til løsningen og takknemlig over å få jobbe med en så fremoverlent kunde. Vi ser frem til fortsettelsen :)

Les mer om Min Q idé og forbrukerdrevet innovasjon hos Q-meieriene under:

Da Q-Meieriene lanserte Min Q ide på deres hjemmesider trodde de at de skulle få inn et par hundre. Nå har antall idéer bikket den magiske grensen på 1000, noe Q-sjefen Bent Myrdahl forståelig nok er meget fornøyd med.

Myrdahl har gått i bresjen for å åpne opp det lille meieriet slik at flere kan få påvirke butikkhyllene og at flere kan få innsikt i hvordan det er å drive en bedrift som Q-Meieriene.

Forbrukerdrevet innovasjon

- Flere av idéene og forbedringsforslagene som er kommet inn er allerede lansert og vi har mange til vurdering, så vi må bare si tusen takk til alle som ønsker å engasjere seg i et lite utfordrermeieri som oss, sier Q-sjefen.

Myrdahl forteller at de har valgt å kalle seg for et forbrukerdrevet meieri, noe de skal bli enda tøffere på i tiden som kommer. Blant annet kan han lette på sløret og fortelle at de skal kåre den beste idéen blant de 1000 – selvfølgelig med forbrukernes hjelp.

- Hver eneste dag lytter vi til forbrukerne våre. Det er til syvende og sist de som bestemmer og vi har innsett at vi aldri er bedre enn den siste greia, sier han. Derfor er det viktig for Q-Meieriene å ha nær kontakt med de som plukker med seg produktene hans i butikken.

Q-sjefen ønsker derfor å feire idé nummer 1000 med å kåre den forbrukerne synes er best.

Kunsten å lytte til forbruker

For Q-sjefen var det enkelt å overlate mer av makten til forbrukerne og ifølge han så stiller alle ansatte seg det samme spørsmålet når noe nytt skal lanseres eller forbedres; hva ville forbrukerne synes om dette? I tillegg har Q-Meieriene ansatt det Q-sjefen kaller for en forbrukerombudsmann.

- Mads sin oppgave er å minne oss på hva forbrukerne vil ha og hva de synes om produktene våre, sier Myrdahl.

Mads Liabø. Leder for forbrukerdrevet innovasjon i Q, som er ansvarlig for Min Q-idé har fått oppleve at folk engasjerer seg i Q sine produkter. I følge han gir folk klar beskjed om hva de synes er bra eller ikke fult så bra.

- Det beste med å jobbe i Q er at vi alltid må være 100% ærlig. Derfor avslår vi også mange idéer som vi vet ikke lar seg gjøre, sier han.

Ingen dum idé

Selv om det er alt mellom himmel og jord synes ikke Liabø at det er noe som heter «en dum idé».

- Forbrukerne er ikke dumme, de skjønner at vi ikke kan lansere 1000 nye produkter de neste månedene. Selv om vi får inn en idé som er totalt umulig å gjennomføre så hjelper det oss i å ta pulsen på hva forbrukerne ønsker, sier Liabø.

Tirsdag 14. mars møter Liabø og Myrdahl forbrukerne på sitt månedlige nettmøte og ønsker å vite mer om hvordan de skal ta MinQ og produktene videre.